fredag den 13. september 2019

Hvad kan man egentlig gøre?

Det er let at få dårlig samvittighed over, hvordan man forbruger (eller overforbruger) og i den forbindelse producerer affald, når man dagligt bliver mindet om klimaproblemerne. Og hvad kan lille jeg så egentlig gøre? Jeg tænker, ligesom mange andre, at hvis alle gør bare lidt og hver dag bliver dygtigere til at gøre mere, så kan vi måske vende den kritiske udvikling?

I vores boligselskab er der stor fokus på miljø med en genbrugsgård, tøjbyttebod samt affaldsortering, der kører på skinner. Min mand og jeg er vegetarer (på 6. år) og vores børn efterspørger efterhånden kun sjældent kød. Vi anskaffede os bil sidste år, som feriemulighed og vi har aldrig før det rejst længere end til Bornholm med tog. Vi ser ikke os selv som store materialister og alligevel kan vi ikke sige os fri for at anskaffe os mange (unødvendige) ting. I mit tilfælde er jeg jo KREAFREAK og hvordan er man kreativ på en miljøvenlig måde, for mange af de ting, jeg producerer er ren og skær for min egen (og nogle gange andres) fornøjelse og ikke nødvendigvis noget nogen har brug for? 

Så hvad kan man egentlig gøre (mere) i ens egen lille husholdning, som gavner kloden bare en lille smule?
Efter at være blevet medlem af grupper som: "Minimalisme og købestop" og "Zerowaste Denmark" er jeg blevet inspireret til virkelig at kigge på vores husholdning og hjem og har i den forbindelse fået ryddet en masse op og lagt til genbrug. Og så er der stadig meget jeg/vi kan gøre, for at mindske affald og genbruge MEGET mere... 

Og nu til det kreative element, som dette blogindlæg egentlig handler om, for jeg er jo ikke normalt så skrivende en blogger:

Til fødselsdage og jul har jeg tit med gru set på al den papir, der bliver flået, sønderrevet og krøllet sammen, for bare at blive smidt ud, når gaven er givet. Og mange gange har jeg været den der hippiemoster i hjørnet, der har udbrudt: "Nej, ikke krølle det sammen - jeg kan bruge det!" Men så fik jeg idéen helt at droppe at købe gavepapir og så i stedet sy stofposer samt betrække æsker med stof, som du kan se en DIY på i dette indlæg
Jeg har selv fundet på størrelser og mønstre og laver gerne en billed tutorial på det snarest.

Idéen er at skotøjsæskerne i baggrunden skal huse disse poser i forskellige størrelser og ved juletid bruges de som indpakning og genbruges så næste år og næste år osv.
Da jeg var barn var der ikke grænser for, hvad min mor og far havde arvet af håndarbejde fra deres forældre, som stadig holdt mange år efter og blev brugt flittigt til festlige lejligheder (servietter, dækservietter, duge, bordløbere osv). Så måske generationer fremover i familien (i miljøets favør) vil bruge poserne også - det håber jeg.

Er man til et arrangement, hvor der skal gives en lille værtinde- eller værtsgave kan man jo høftligt sige, at hvis de ikke vil bruge "indpakningen", så vil man gerne have den retur og genbruge den :) 





Mit lille lager af julegavepapir her blev doneret til den lokale genbrugsgård, hvor det kan tjene en kær nabo og så er det slut med at købe gavepapir :)


*Karina*


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar :-) Hilsen Karina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...